David en Jiska in Azie

Same Same but Different

Hallo.
Mijn excuses voor dit late verslag. Er was geen wifi in de gevangenis.
We hebben bij het Hoan Kiem Meer het jaar van de houten geit ingeluid met mooi vuurwerk. Na het vuurwerk verbrandden de Vietnamezen hun offers op straat.
We liepen nog over straat toen een dronken man me de weg vroeg. Ik zette snel een stap naar achter, waarna hij het aan David vroeg. Zijn gezicht was ongeveer tien centimeter bij die van David verwijderd, toen hij schrok en zei: 'Oh my God, you're so pretty!' Hij pakte David zijn gezicht vast en vroeg: 'Do you wanna make babies with me?'
David wilde dat niet.
Na Hanoi gingen we naar Vientiane, Laos. De bus deed er 22 uur over. In de bus zaten ook een meisje waar ik bij op de middelbare school heb gezeten, en een jongen die dezelfde studie gaat doen als David. Daar zit je dan, aan de andere kant van de wereld.
De bus stopte 's nachts voor de grens naar Laos. In de ochtend ging de grens open. We liepen ongeveer een kilometer naar de 'Laos Visa entry point', tussen bergen door met honderden vlinders om ons heen. Het was heel magisch, en toonaangevend voor de rest van Laos.
Aangekomen in Vientiane werden we naar het centrum gebracht in een Tuc Tuc. Een Vietnamees mannetje vertelde ons dat hij graag bij het vuurwerk in Hanoi geweest was, maar hij moest op het hostel passen. Hij zag eruit als vijftien, maar vertelde dat hij een vrouw had. Ik vroeg of hij ook kinderen had. Hij begon te stralen. 'No, but maybe tomorrow!' Zijn vrouw had al anderhalve week eerder mogen bevallen, en het kind kon elk moment komen. Wist hij al of het een jongetje of een meisje werd? Hij straalde nog harder: 'A boy, of course!'
Vientiane is de hoofdstad van Laos, maar lijkt meer op een dorp. De sfeer, en de mensen, zijn er erg anders dan in Vietnam. De mensen zijn vriendelijk, glimlachen, en schreeuwen niet tegen je als je ze niet begrijpt. In Laos speelt Buddhisme ook een grote rol, terwijl in Vietnam de meeste mensen niet gelovig zijn. Hierdoor zijn er veel mooie tempels en beelden.
We zijn naar een tempel geweest waar de hele muur vol stond met Buddha-beelden. Na een rondje gelopen te hebben langs de muur zei David: 'Ik vind het Christendom wel iets meer variatie hebben.'
Bij een tempel stond een groot gouden Buddha-beeld met een schattig peutertje er naast. Hij at nootjes terwijl hij met grote ogen naar me keek. Ik maakte een foto. Hij stond op en zette een paar stappen richting mij. Boos gooide hij nootjes naar me.
Ik weet niet zo goed wat David en ik verkeerd doen om zoveel boze peuters achter ons aan te hebben.
Een avond aten we patat bij een Belgische patatkraam. We vroegen aan de Vietnameze verkoper of hij wel eens in België geweest was. Toen vertelde hij ons even zijn levensverhaal. In het kort:
Hij was 26 en had een 65-jarig vriendje in Nederland. Hij kende zijn vriendje al 11 jaar en heeft vier jaar lang elke maand geld toegestuurd gekregen.
Na Vientiane gingen we naar Vang Vieng. Het is nog kleiner dan Vientiane, en ligt tussen bergen. Het is ongelooflijk mooi. De eerste avond liepen we over straat en zagen we in de verte allemaal wensbalonnen in de lucht. David gaf aan dat het helemaal niet zijn verjaardag was.
Het zag er ongeveer zo uit:
https://m.youtube.com/watch?v=RyrYgCvxBUg
We zijn met mountainbikes naar de Blue Lagoon gefietst. 7 kilometer in Nederland bleek anders te zijn dan 7 kilometer in Laos. Hobbeldebobbel in 36 graden.
De Blue Lagoon is een helderblauw stuk water met een boom eroverheen waar je vanaf kunt springen of aan kunt schommelen. Westerse toeristen maakten salto's en filmden alles. Aziatische toeristen zwommen rond in hun kleding met zwemvesten. Twee oudere aziatische vrouwen sprongen van de boom (zo een zes meter hoog) het water in, waarna ze zich bedachten dat ze eigenlijk helemaal niet konden zwemmen. Aan de kant werden zwemvesten van lichamen getrokken en in het water gegooid. De vrouwen moesten alleen maar lachen. Wij ook.
Verder zijn we nog naar een restaurant geweest waar we door kleine kindjes geholpen werden, zijn we naar een Jungle Party geweest en hebben we het Gangnam-style dansje geleerd van Koreanen.
Doei!
P.s.Mijn vorige verslag was 191 keer bekeken, maar ik weet van ongeveer 15 mensen dat ze mijn reisverslag volgen. Wees alsjeblieft niet bang om een berichtje achter te laten!

Reacties

Reacties

ALT

Mooi Jis! Peuters zijn vast al gewend aan toeristen die iets geven...

Papa (van Jiska)

I understand why he said '"A boy, of course!". Daughters are nothing but trouble. Papa x

Martin

Thumbs up for Jiska's dad! :,D
Ik kan me vaag iets herinneren over mensen die opgepakt/boetes krijgen voor elkaar een kus geven in de buurt ban een Boeddha beeld. Dat kan misschien de oorzaak zijn van boze pindapeuter?
Heel veel plezier :D

Martin

Oh wauw mijn spelling....

Oma trees

Hallo Jiska en David
Weer een prachtig verslag. Leef met jullie mee.
Schrijf een E mail. Ga door met genieten.
Veel liefs oma.

Neef koen

Super leuk Jiska! heel veel plezier! kijk uit naar je volgende berichtje! liefs en groetjes aan David!

X. M.

Hoe was het eten in de gevangenis?

Veel plezier en geniet,

X. M.

Anita Heemskerk

Hallo Jiska en David,

Weer heel wat evaringen rijker dus. Fijn dat jullie zo genieten. Tja en die peutertjes, of "kleine ettertjes" vermijden.

Gr.v Anita

Suus

Wanneer krijgen we weer foto's? :) Veel plezier!

christa

hoihoi leuk om jullie avonturen te lezen. En een paar fotos erbij lijkt me inderdaad helemaal leuk. Enjoy!!

Mam

Gelezen hoor (meer dan 1 keer) met veel plezier!
Wat is Laos mooi op de foto's .... die ik Google:)XXX

Rosan

VET! Nu wil ik ook op reis!

Eliane

Ha m'n liefste neefje en liefste aangeplakte nichtje,

Wat een geweldige verhalen. Leuk om op deze manier een beetje met jullie mee te kunnen reizen.
Iedere keer benieuwd naar de volgende avonturen.

Vinden jullie het leuk om een beetje op de hoogte te blijven van al het spannends dat hier gebeurt ( o jee, o jee binnenkort verkiezingen voor de Provinciale Staten) of was het nu juist de bedoeling van de trip om vooral het woord Nederland uit de vocabulaire en de hersens te schrappen?

Heb plezier en maak nog meer mooie herinneringen.

Dikke zoen van tante Polak

Maylene

Hoi Jiska en david , wat fijn dat jullie zo genieten ! Gr Maylene

oma bebelle

wat een bijzondere dingen maken jullie mee en
dat wij dat er dan van zover van mee kunnen
genieten.

Roos

Lieve Jis wat een leuke verhalen!
Ik spreek je nog vrij regelmatig maar dit wist ik allemaal nog niet! Ik vind het wel weer tijd voor een nieuw verhaal :)
dikke kus!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!