David en Jiska in Azie

Knuffeltijgers, zoenkrokodillen en een volle maan

Sawadee ka!

Het spijt me dat ik zo lang niet heb geschreven. We waren druk bezig met ons nieuwe huis inrichten.
Van Pai zijn we terug gegaan naar Chiang Mai. Daar hebben we een Thaise massage genomen. David vond het erg lekker. Ik kreeg het gevoel dat mijn masseuse een onverklaarbare afkeer van mij had. We hebben ook met tijgers geknuffeld en David is vreemdgegaan met een krokodil.
Van Chiang Mai gingen we naar Ayutthaya met de nachttrein. Het openbaar vervoer van Thailand is erg goed geregeld en de trein was heel modern. We kwamen aan in Ayutthaya om half vijf 's ochtends. Het had er geregend en overal lagen grote plassen. Er was vrijwel geen straatverlichting. We besloten dat lopen naar het centrum goedkoper was dan een taxi te nemen, dus liepen met onze loodzware backpacks over de snelweg, in de hoop het centrum te vinden.
Maar als alles dicht en donker is, hoe vind je dan het centrum? Gelukkig is Thailand gevuld met 7 eleven's: mini-winkeltjes die altijd open zijn. Voor een van deze ontzettend handige uitvindingen zijn we gaan zitten tot het licht werd. We gingen op zoek naar een hostel. Alle hostels gingen pas na acht uur open, en het was ondertussen zes uur. Uiteindelijk besloten we onze backpacks ergens in bewaring te laten en maar gelijk door te gaan naar Bangkok.
Voor we vertrokken liepen we door de ruïnes van Ayutthaya. Het is een heel mooi stadje, met mooie parken en veel water. We liepen een bruggetje op en opeens hoorden we een harde plons. We speculeerden over wat het geweest had kunnen zijn, en besloten uiteindelijk dat het een otter-achtig beest geweest had moeten zijn. Even later, toen ik over het meer keek, keek ik recht in de ogen van een groot hagedis-achtig beest. Nu waren we de dag ervoor in een reptielen-opvang geweest (waar David het dus nodig vond een krokodil te zoenen) waar ze Komododraken hadden. Komododraken eten mensen enzo. Deze reptiel, die me strak aankeek zonder te bewegen, had veel te veel weg van een Komododraak. Dit was dus het beest dat naast ons het water in was gesprongen! We zijn het beest gaan volgen en het speelde verstoppertje met ons. Af en toe verdween het achter een drijvende tak of onder water, waarna het voorzichtig weer keek of we het nog in de gaten hielden. Wat een spanning en sensatie! Later (oke ik heb het net pas opgezocht) zijn we erachter gekomen dat het een watervaraan was. 'Watervaraan' is echter niet een passende naam naar mijn mening, aangezien het een anderhalf lange meter vleesetende reptiel is.
Van Bangkok gingen we naar Pattaya. Ik zal proberen deze stad te omschrijven wijl rekening te houden met minderjarige lezers. Pattaya is één grote hoerenbuurt. In ons hotel hing een waarschuwing: 'Pas op dat de vrouw die je mee naar huis neemt niet je geld steelt!' Als we ontbeten waren we omringd door westerse oude mannen die in hun eentje aten. Als we dineerden waren we omringd door westerse oude mannen die met Aziatische meisjes aten.
De uitgaansstraat was Walking Street. Sommige barren hadden dansende vrouwen achter ramen en sommigen hadden ongeveer 50 barmeisjes: je kunt barmeisjes opkopen voor een avond. Als je over straat liep werd je om de vijf meter gevraagd of je interesse had in een live-optreden of een ping pong-show.
Overdag is Pattaya een vrij normale stad met leuke winkelcentra en marktjes en heerlijke curry.
Van Pattaya gingen we terug naar Bangkok. Het is een enorme stad. We hebben er mooie en interessante dingen gezien. In een winkelcentrum was een auto-verdieping met Rolls Royce auto's. Niet dat een gouden Buddha-beeld van 15 bij 43 meter niet mooi is, maar uit David's reactie bleek wel waar zijn voorkeur lag.
Toen we door een tuctuc bij een verkeerde straat afgezet werden, zagen we Davide. Hij was onze ober in Italië. Kleine wereld! We gingen naar Chinatown en zagen hem weer. Hij was met nog wat mensen en ze gingen net haaienvinnensoep eten. Haaienvinnensoep is niet mijn nieuwe lievelingseten, maar het was... een ervaring.
Van Bangkok vlogen we naar Koh Samui, waarvandaan we naar Koh Phangan gingen. Dit is een eiland in het zuiden van Thailand, dat vooral bekend staat om de Full Moon Party die elke maand met volle maand plaatsvindt. Het was een verademing om hier aan te komen. Na al die drukke benauwde steden was het heerlijk om aan het strand te kunnen zitten in de wind. De stranden zijn waanzinnig mooi. Ons bed is gemaakt van cement en we vermoeden dat ons matras gemaakt is van soortgelijk materiaal, maar het strand slaapt heerlijk.Er is hier niet veel te doen, maar elke avond zijn er grote feesten en ons hostel heeft een lig-bar met uitzicht op de zee. We kwamen Davide ook weer tegen terwijl we in de zee zwommen (ja echt, derde keer) en we hebben gesnorkeld. Zee-egels zijn minder leuk dan vissen, dus dat proberen we wel opnieuw in Indonesië.
Gister was de Full Moon Party.Op zoeen feest komen maandelijks 10.000 tot 30.000 mensen. Er waren clubs met verschillende soorten muziek, vuurshows, vuurwerk, heel veel dronken mensen, emmersvol alcohol (misschien de laatste twee in omgekeerde volgorde), plassende jongens in de zee, zwemmende mensen in de zee, stelletjes die vergaten dat ze niet alleen waren, heel veel stalletjes met eten, verloren slippers en overal zand.
Vandaag was onze laatste dag in Thailand, morgen gaan we naar Maleisië. Toen we vanavond van de markt terug naar ons hostel liepen, viel het ons op dat de maan heel klein was. Dat vonden we gek, aangezien het gister nog volle maan was. De maan werd steeds voller. We hadden dit nog nooit gezien en vonden het best gek allemaal. Uiteindelijk was de maan zoals die hoorde te zijn. Een man van ons hostel zei net tegen ons: hebben jullie de eclips gezien?
Oh.
Zoals in ons vorige, vrij kort samengevatte en abstracte, reisverslag al was vermeld: we komen een maand eerder naar huis. Het was allemaal duurder dan verwacht. We hebben hier vrede mee en gaan wel nog naar alle landen die op de planning stonden. We hebben onze vlucht gelukkig kunnen omboeken, net als het hotel voor onze laatste week.

Mam

Geweldig....wat een verhaal weer. Nu al Maleisie, time files. Vrolijk Pasen!

Goran

Jis/Daaf,
Elke keer denk ik dat het niet gekker kan...
Maar jullie overtreffen het en verbazen ons ... opnieuw.
Hiervoor bedankt.... en zo :-))

Suus

Sorry, ik had het vliegtuig gemist. Anders was ik zeker naar de full moon party gekomen.

Koen

Leuk verhaal weer Jis! Jammer voor jullie dat de reis een maandje eerder eindigd. Veel plezier nog de komende tijd en geniet er van!

nicky-name@versatel.nl

Moet je op zo'n Full Moon party in je blote kont lopen?

Margaux

Oh heerlijk Jis haha, vooral dat laatste stukje over de eclips. Klinkt alsof jullie echt een super reis hebben en dat is enorm fijn om te lezen! Jaloersmakend ook :) Maar geniet ervan, veel liefs en take care! xxxxx (Oh ja ik mail je snel weer een lang verhaal terug!)

oma bebelle

dank voor jullie mooie verhaal en foto''s
voel je vooral niet verplicht om naar bobby te gaan,
hij kan zich misschien niet eens meer herinneren dat
hij een neef in nederland had, hij is ook al een bejaarde
heer. met mijn kinderen gaat het goed.veel liefs oma.